2017年4月3日 星期一

恐惧就是对“实际是什么”的不接受 Fear is non-acceptance of what is


恐惧就是对“实际是什么”的不接受
Fear is non-acceptance of what is

恐惧找到了各种各样的逃避方式,而其共同点是认同——认同于国家,认同于社会,认同于观念。难道不是吗?难道你没有注意到,当你看到一个队列——一队士兵或一个宗教队列——或当国家面临入侵危险的时候,你如何做出反应吗?你那时将你自己认同于国家、认同于某种存在、认同于某种意识形态。其他时间你将自己认同于你的孩子、你的妻子,认同于某种特别形式的行动——或不行动。认同是一种忘记自我的过程。

Fear finds various escapes. The common variety is identification, is it not?— identification with country, with society, with an idea. Haven’t you noticed how you respond when you see a procession, a military procession or a religious procession, or when the country is in danger of being invaded? You then identify yourself with the country, with a being, with an ideology. There are other times when you identify yourself with your child, with your wife, with a particular form of action, or inaction. Identification is a process of self-forgetfulness.

我知道,只要我意识到“我”,就存在痛苦、存在斗争、存在不断的恐惧;但如果我能够将我自己认同于某个更大的东西、更有价值的东西,认同于美、生命、真理、信仰、知识,那么,至少暂时,会避开“我”,难道不是吗?如果我谈论“我的祖国”,我就暂时忘记了我自己,难道不是吗?如果我能够说点关于上帝的事情,我就忘记了我自己。如果我能够将我自己认同于我的家族、认同于某个群体、认同于某个特别的党派、认同于某种意识形态,那时,存在某种暂时的逃避。
So long as I am conscious of the “me” I know there is pain, there is struggle, there is constant fear. But if I can identify myself with something greater, with something worthwhile, with beauty, with life, with truth, with belief, with knowledge, at least temporarily, there is an escape from the “me,” is there not? If I talk about “my country” I forget myself temporarily, do I not? If I can say something about God, I forget myself. If I can identify myself with my family, with a group, with a particular party, with a certain ideology, then there is a temporary escape.

我们现在知道“恐惧是什么”了吗?它难道不是对“实际是什么”的不接受吗?我们必须了解“接受”这个词。我采用的不是这个词的“为接受所做的努力”的意思。当我觉察到“实际是什么”时不存在“接受”的问题;当我看不清“实际是什么”时,我就引入了“接受”的过程。因此恐惧就是对“实际是什么”的不接受。
Do we now know what fear is? Is it not the non-acceptance of what is? We must understand the word acceptance. I am not using that word as meaning the effort made to accept. There is no question of accepting when I perceive what is. When I do not see clearly what is, then I bring in the process of acceptance. Therefore fear is the non-acceptance of what is.

沒有留言: