2015年7月12日 星期日

Q版建築師手作仔砌出大世界

註:本文轉載自蘋果日報

香港人,總是無樓不歡。亞洲呎價最貴樓王傲璇(Opus)、飛躍「跳層」成城中熱話的西半山豪宅天匯,甚至造價逾千萬的多哈市,都可此中尋。這裏,是RJ Model的大本營,也是建築大師Norman Foster御用建築模型製造商。足迹遍全球,創辦人是香港仔張勁松。由碌爆卡出糧的3人山寨廠,到成為700員工的國際企業,「好羨慕做個app就搵到錢,但我細個只識砌模型,冇辦法」。看盡全球頂尖樓房,仍得工作17年才做業主,超級香港仔的故事,也是香港人的故事。 

內地愛浮誇 香港求準確

位於深圳寶安的廠房樓高5層,佔地1.5萬平方米,由福田口岸驅車前往約半小時。1、2樓是國際部,全球最矚目的建築,仍未動土,先在這裏誕生。「根據時區分唔同部門,除咗香港,中東、土耳其同歐美。做中東樓盤模型,沙灘一定唔可以有比堅尼女郎。內地樓盤愛浮誇,加閃燈最啱;香港重法,要求好準確,就算模型嘅通道,都唔可以犯法,又細緻到連牙籤咁大嘅水龍頭,係彎定直都要跟足。」
長實、恒基,以至世界各地的建築師,甚至市政府,都是他的客戶。全球最大的多哈市模型,26米乘26米,4個月完成,造價千萬,「其中兩個半月,都係前期工作,派咗隊人過多哈,研究建築草圖同拍照,真正落手做只有個半月」。耐熱的阿加力膠、人手上色和雕塑,不同工種,分門別類。單安裝LED燈的電工部門,已有廿人。由study model到正式展銷模型,甚至是機場內永久存放的微縮景區,都有他的出品。

北上設廠遭對手破壞

「呢行行頭窄又冷門,又好多商業秘密,啲客都係搵上門,外行人未必知我哋存在,去到中東,都係罕有嘅華人面孔。」男生都愛砌模型,當年,張勁松也是因為愛手作仔而入行,「中學做兼職,只要手藝好,人工唔錯,幫手黐吓樹,後來派咗去泰國做嘢,嗰度正式聯合國,先知世界好大」。七十二行,43歲的他只做過一行,95年創立RJ Model,時年25。R是他的英文名Ray,J是拍檔林偉畧Jeff。
拍檔主內,他主外,主攻開拓海外市場。10年間,他說跑了70個國家,就是台灣籍的太太,都是出差時在機場認識。只是,手藝再刁鑽都好,建築模型生意,與經濟發展及地產市道唇齒相依。廿年間,經歷兩次大跌市,金融風暴後,1999年破釜沉舟,北上發展,是首間在內地設廠房的港資模型公司。「要生存就要考慮成本,我最記得,嗰時做緊恒基比華利山個模型,60萬,收咗一半上期,攞住30萬就衝上嚟搵廠房」。
恃着年輕,一鼓作氣,那知出閘即遇惡霸地頭蟲。「高薪挖角得罪人,有晚做到凌晨,返宿舍無耐,保安就打嚟,話有人撬門入嚟,打爛晒啲模型」。連夜搬走,跟他北上發展的夥計雞飛狗走,他自知別無選擇。「成副身家押重注,硬住頭皮都要做,𠵱家諗番,正正因為嗰時冇錢冇樓冇女友,冇嘢好輸,先至咁勇。」

獲Foster介紹 轉戰杜拜

命不該絕,惟有設法求生。「發展商嫌遠唔肯上嚟,就租架有中港牌嘅Benz喺門口接送;呢行普遍學歷唔高,我喺泰國做過兩年,英文溝通到,就全力做外國客。」低價趕工爛做,碌爆卡出糧儲客,2005年,遇上杜拜大興土木的地產神話,成為轉捩點。「嗰時幫Foster做過新機場同會展,佢返英國,打嚟問我,話杜拜好多project,問我有冇興趣飛過去杜拜傾。」
建於沙漠之都的超級項目多如星數,全球最高的杜拜塔、空中旋轉的摩天大樓,七星級帆船酒店,當時就有句名言:只有想不到、沒有做不到的杜拜建築,「傾緊個project,400萬6星期起貨,佢哋要求加快4星期,問我要幾錢,我隨便講話600萬,半個鐘已拍板」。然而,一場金融海嘯,杜拜神話慘變英雄塚,當地奉行「最大、最豪華」的建築項目,一朝爆破。
「好多數爛尾追唔到,外資撤走,生意一落千丈」。2008年,在世界走了一圈,又回歸中國,「收購咗內地一間建築模型公司,佔6成股份,主攻內地樓房。我同拍檔主力做國際部,到咗我咁嘅年紀,出到糧畀夥計緊要,但都希望做鍾意嘅嘢,有啲人造模型出嚟自己欣賞已經夠,我就希望全世界都睇到」。愛模型愛到走遍五大洲的他如是說。
記者:呂麗嬋 攝影︰羅君豪 

沒有留言: